Jumaat, 3 Disember 2010

aku masih perlukan ilham

abyad sampai ke rumah pada pukul 7.00 malam.ketika itu emaknye,puan lina,memandang dengan tajam mungkin marah atau sebaliknye.belum sempat abyad melangkah masuk ke dalam biliknya,emak menghampirinya.'mak nak cakap dengan kamu lepas solat maghrib.cepat solat.',sambil tersenyum.abyad hanya mengangguk dan melangkah masuk ke dalam bilik.

usai abyad mandi,die menyiapkan dirinya untuk solat maghrib.ketika abyad solat,die betul-betul tidak mampu untuk khusyuk.banyak perkara yang difikirkannya.bile teringat peristiwa yang menimpanya pasti abyad akan mengalirkan airmata.abyad hanya akur dengan ketetuan ilahi,mungkin Ilham bukan untuknye tapi die tak mampu untuk melupakan Ilham.mungkin juga kerana Ilham banyak menabur janji manis terhadap abyad sehingga die terlalu percaye.

abyad menangis di tikar sembahyang dan ketika itu emak mengetuk pintu biliknye.abyad segera mngesat airmata bimbang kalau emaknye terlihat die menangis.

abyad;masuk je mak.pintu tak kunci.
emak;kamu dah siap solat?
abyad;baru je.kenape mak?
emak;mate kamu bengkak.kamu tido lewat semalam?
abyad;macam mane mak boleh nampak?*getus abyad dalam hati.aah,tido lewat mak.ade keje tak siap.
emak;mak yang melahirkan kamu abyad.mak tahu anak mak..
abyad;maksud mak?
emak;kamu menangis kan?
abyad;*diam dan airmata mula mengalir.
emak;cakap dengan mak.kenape dengan kamu?
abyad;mak..

*puan lina memeluk abyad dan ketika itu memang abyad tak mampu untuk menahan airmata.die menangis sepenuh hati di pelukan ibunya.

emak;kamu putus cinte kan?
abyad;*diam
emak;anggap laa die bukan jodoh kamu.mungkin tuhan nak pertemukan kamu dengan orang yang lebih baik?sabar abyad.mak tau perasaan kamu.*mengusap-ngusap belakang tubuh abyad.jangan macam nih abyad,kamu anak mak mesti kuat.jangan nangis lagi.
abyad;makk..
emak;yee.cakap la ape kamu nak cakap.
abyad;boleh tak abyad nak menangis?
emak;bukan ke kamu dah menangis pun?
abyad;hehehehe
emak;kamu nih abyad!apelah.risau mak.humm,kan mak dah cakap.kamu memang kuat abyad.jangan sedih lagi.kamu menangis je la kalau itu boleh buat kamu lega.
abyad;terime kasih mak
emak;same-same.ingat pesan mak

berlalu keluar dari bilik anaknye

_______________________________________________

'saye tak boleh hidup tanpe awak.jangan tinggalkan saye.betol saye cintakan awak.jangan tinggalkan saye.abyad.....'

sebaris ayat Ilham yang masih terngiang-ngiang di telinge abyad setiap kali mereka bergaduh

'Ilham,aku masih perlukan kau.aku cintakan kau .jangan buat aku macam nih..'

airmata abyad mengalir lagi......



________________________________________________


farish ingin menyuapkan makanan ke dalam mulutnye tapi apabila die teringat pada wajah gadis yang bername putih itu,die tidak lalu makan.mungkin keruan?rakannye,khairul tearse begitu pelik dengan farish,sudah satu jam farish di meja makan tapi makanannye tidak luak-luak.

khairul;oiii,ko buat ape haa?dah bape jam ko makan.tak akan tak siap-siap lagi?
farish;tak de pape laaa.nasi nih pedas
khairul;banyak laa ko punye pedas.makan mee goreng ko cakap nasi?
farish;eh,btol ke aku makan nasi?*sambil melihat pinggannye.aah laa,aku makan mee rupenye.hehe
khairul;cerite sikit dekat dengan aku.ko ade masalah ke?
farish;putih
khairul;putih?
farish;aah putih.
khairul;*menggaru kepale.ape yang putihnye?mee ko?aku tengok tak de pun mee ko warne putih.
farish;ape ko nih?putih.perempuan tu name putih.comel!aku sukee.
khairul;aku tak faham langsung ko cakap ape.
farish;ko tak faham lagi bagus.dah laa,aku ade keje.ko tolong habeskan mee aku nih
khairul;ko nih pelik laa.haa,tak kuase aku nak makan sise ko
farish;betol tak nak?aku nak buang..
khairul;eishh,ape pulak nak buang-buang.membazir laa.haa,bak sini aku habeskan
farish;tadi cakap besar.haa,amik laaa
khairul;terime kasih sayang
farish;wekkk!


HAHAHAAHAHAH*mereka tergelak bersame-same



sejenak farish mengelamun.wajah putih masih bermain di minda farish,'mane aku nak cari perempuan nih?kuantan bukannye kecil.'



farish kecewa,mungkin die tak dapat berjumpe dengan putih lagi..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan